Vrijeschool de Sterrenzanger is de vrije school van Oudorp

speelgoed is je
eigen fantasie.

Voorjaarsmarkt

Elk voorjaar organiseren enthousiaste ouders van de Sterrenzanger een voorjaarsmarkt op een zaterdag, meestal begin april, in het begin van de lente. In 2024 is de voorjaarsmarkt op 25 mei.

Alle ouders die mee willen helpen worden via de nieuwsbrief of Parro uitgenodigd op de voorbereidingsbijeenkomsten. Via een link kunnen zoveel mogelijk ouders intekenen voor de activiteiten op de dag zelf. Nieuwe ouders worden van harte uitgenodigd hun bijdrage te leveren omdat het een laagdrempelige manier is om elkaar te leren kennen en een steentje bij te dragen aan deze waardevolle traditie.

Wat betekent de markt op de Sterrenzanger en waarom en hoe organiseren we het als ouders met elkaar?

We willen graag een markt die door de ouders wordt georganiseerd voor de school. Met elk jaar ruimte voor vernieuwing. Met het idee met elkaar een mooie dag te hebben met veel mensen, een herinnering en traditie voor onze kinderen, ouders, betrokkenen en lerarenteam. Een manier om anderen laagdrempelig te laten zien hoe mooi, sfeervol en leuk onze school is. Vanuit positiviteit, energie, gezelligheid, saamhorigheid, verbondenheid en creativiteit. Met zelfgemaakte materialen aansluitend bij het karakter van het vrijeschoolonderwijs. Om inspiratie te delen en geïnspireerd te worden. Als een cadeau van ouders aan de school. Met de opbrengsten van de markt kunnen we een mooi doel steunen op school. Iedere ouder die meehelpt doet dit vanuit zijn eigen kracht. Zodat we op onze eigen manier meer waarde kunnen geven aan school.

Ouderkraam

Vaak wordt er veel aandacht besteed in de voorbereiding aan de kraam van de ouders, waar eigen gemaakte materialen worden verkocht.

Voor de kinderen zijn er veel hoogtepunten. Vertrouwde activiteiten die elk jaar terugkeren zijn zelf je pizza bakken, samen met de vuurmeesters die bij de pizzaovens staan. De pizzaovens zijn overigens ook gekocht met opbrengst van een voorjaarsmarkt. Het droomlab is favoriet, hier kun je je eigen droom laten vangen in een prachtig flesje. De grabbelfee loopt rond met de zelfgemaakte cadeautjes in haar feeënjurk, denk aan schelpjes, zaadjes in een mooi zakje, steentjes, vingerpopjes.

Er zijn allerlei creatieve workshops voor kinderen in de lokalen bedacht en geleid door ouders, waar opvallend veel rust is voor de kinderen om je te kunnen concentreren en te kunnen creëren. Het is geschikt voor alle kinderen, van jongste kleuter, tot oudste leerling van klas 6. Ook oud-leerlingen komen vaak nog even op de markt, vaak met een jonger broertje of zusje of ander (jonger) familielid. Zij genieten van de sfeer die ze zo goed kennen van hun basisschooltijd op de Sterrenzanger.

Er is elk jaar een restaurant waar allerlei lekkers wordt verkocht: taarten, gebak en hapjes, maar ook heerlijke maaltijden en soep. Dit wordt door de ouders ingebracht.

Opbrengsten

De besteding van de opbrengsten van de markt wordt in overleg met de organisatoren en het team samen bepaald.